Kazimierz Denek, Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy. [Cz. 3] Przyszłość kształcenia nauczycieli


Kazimierz Denek, Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy. [Cz. 3] Przyszłość kształcenia nauczycieli

Autor: 

    30,45 zł 30,45 zł 30.45 PLN

    30,45 zł

    Ta kombinacja nie istnieje.


    Problematyka dotycząca nauczyciela akademickiego w systemie
    kształcenia, dokształcania i doskonalenia jest w naszym systemie
    edukacji pomijana, praktycznie nieobecna. Szczególnej troski wymaga
    zwrócenie uwagi na jego kompetencje. Dbałość o nie wymaga: inicjowania
    badań nad stanem profesjonalizmu, ustalenia kryteriów selekcji do zawodu
    pracownika naukowo-dydaktycznego, nastawienia na rozwój i zdefiniowania
    związanych z nim moralno-etycznych wymogów, stworzenia systemu
    ewaluacji aktywności naukowo-badawczej i
    dydaktyczno-wychowawczej.Osobowość nauczyciela to złożona i dynamiczna
    struktura. Obejmuje ona zespół cech psychicznych, postaw i nastawień.
    Dzięki nim nauczyciel wchodzi w różne interakcje ze swymi kolegami,
    uczniami i ich rodzicami. Jakość ich zależy w dużej mierze od
    kompetencji nauczycieli.Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie
    nauczycieli dla edukacji na wszystkich jej poziomach to problem złożony.
    Spowodowane to jest: ustawicznością reform systemu oświaty i
    szkolnictwa wyższego w Polsce, silnymi naciskami społeczeństwa na ten
    sektor usług społecznych, co pociąga za sobą ostrą polemikę dotyczącą
    funkcjonujących i proponowanych wzorców edukacji i formy kształcenia,
    dokształcania i doskonalenia nauczycieli. Edukacja nauczycieli uwikłana
    jest w zjawiska tymczasowości i poszukiwań nowych rozwiązań. Odnosi się
    to do procesu kształcenia nauczycieli, jego zasad, celów, treści, metod,
    form i środków, czasu trwania pełnionych przez nich ról, niezbędnych
    kompetencji i strategii.Z przedmowy prof. zw. dra hab. Andrzeja
    Radziewicza-Winnickiego
    Wszystkie refleksje i uwagi, które nasuną się Czytelnikom po lekturze
    nowej książki Kazimierza Denka będą bardzo ważne i skłaniać powinny – w
    co głęboko wierzę – do afirmującej zadumy i głębokiego respektu dla
    wieloletniej wytężonej pracy Autora. Credo sygnalizowanych pokrótce
    dokonań Profesora Kazimierza Denka sprowadza się do eksponowanego
    przeświadczenia, iż współczesny nauczyciel akademicki – członek
    społeczności uniwersyteckiej jest nie tylko reprezentantem świata nauki,
    lecz posiada także liczne i ważne zobowiązania dydaktyczne. Nasz Autor
    jest więc pełnym pasji poznawczej uczonym i oddanym ludziom dydaktykiem.
    Proponując Państwu lekturę niniejszej książki, wyrażam nadzieje, iż
    stanowić będzie ona inspirację do przebudowy tradycyjnej ideologii i
    często zaściankowego stanu zastanego w rodzimym szkolnictwie wyższym,
    świadomie prowadząc ku nowoczesności, tolerancji, pluralizmowi i
    demokratyzacji wiedzy, unikając przy tym fikcji, zakłamań, czy też
    powielania utartych kanonów.


    Ilość stron:
    ISBN/ISSN: 978-83-60038-27-7