Edukacja pozalekcyjna i pozaszkolna
Wśród szczególnie ważnych wartości, zwłaszcza rozpatrywanych z pozycji
dopełniających się związków edukacji, wychowania fizycznego,
krajoznawstwa, turystyki, rekreacji, sportu oraz pedagogiki i nauk o
kulturze fizycznej, coraz częściej wymienia się czas.Zmiana w patrzeniu
na tę kategorię wartości w kształtowaniu osobowości człowieka wskazuje,
że zbliżamy się do społeczeństwa czasu. Aktywność szkolna i zawodowa
oraz czas wolny nie będą już jego biegunami. Będą się one przenikały i
na siebie zachodziły.W rezultacie licznie formułowanych przez
społeczeństwo postulatów i żądań, od początku września 1981 roku
obowiązuje w naszym kraju pięciodniowy tydzień nauki i pracy zawodowej. W
związku z tym zwiększyła się znacznie ilość czasu wolnego, a tym samym
wzrosło znaczenie jego organizacji i wykorzystania, służących
wielostronnemu rozwojowi osobowości dzieci, młodzieży i dorosłych. Czy
potrafimy tę szansę wykorzystać?Olbrzymia rola w przygotowywaniu młodego
pokolenia Polaków do organizacji i pożytecznego spędzania czasu wolnego
przypada zajęciom pozalekcyjnym i pozaszkolnym. Pomocą we właściwym
wypełnianiu jej ma służyć książka mego autorstwa Edukacja pozalekcyjna i
pozaszkolna. Nakład pierwszego wydania po kilku miesiącach został
wyczerpany.Po pierwszym wydaniu tej publikacji ukazały się bardzo
pozytywne recenzje w takich czasopismach pedagogicznych i
krajoznawczo-turystycznych, jak: „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, „Forum
Akademickie”, „Hejnał Oświatowy”, „Lider”, „Poznaj Swój Kraj”,
„Wędrujemy”, „Wychowanie Na Co Dzień”, „Zeszyty Naukowe Koszalińskiej
Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych”, napisane przez znawców tej
problematyki, znanych ze stawiania publikacjom wysokich wymagań
poznawczych, metodologicznych i metodycznych.prof. zw. dr hab. Kazimierz
Denek